Tutorial

assalamualaikum, semua

hari ini saya rajin nak update blog. nie first time saya buat tutorials nie. actually, kawan saya yang mintak saya ajarkan macam mana nak guna blogskins. memang dia guna blogskins pon tapi saya yang editkan. so, kali nie dia nak try buat sendiri. nak ajar face to face, tak boleh sebab duduk jauh. dia duduk kat melaka and saya kat selangor. jauh kan ?? hehehe. tak ade lah jauh mana tapi faham-faham lah kan. so, buat kawan saya nie baca elok-elok eh. and for korang yang lain pon kalau nak belajar sekali, boleh aja. saya tak kesah.

1) pergi kat link ini. korang tengok-tengok lah dulu. pilih-pilih mana yang berkenan.

2) dah pilih dah ?? hah, scroll tetikus korang tu ke bawah. then, korang akan nampak kotak macam nie


3) korang tekan lah situ. kalau korang pengguna Google Chrome, dia akan keluar macam nie


4) korang tekan lah situ. untuk korang yang tak guna google chrome, nanti dia akan keluar tempat download and korang kena save kat notepad.

5) then, nanti akan keluar lah notepad nyer


6) lepas tu, pergi kat blog korang. dah log in ?? dah ?? tengok lah kat gambar nie memandangkan blog pon dah tukar skin baru kan. dah bukan "dashboard" tapi "blogger dashboard"

7) nampak ?? tekan kat "template" tu


8) nampak tak code banyak-banyak tu ?? korang delete kod-kod tu and then korang copy kod yang ade kat notepad yang korang dah download tu.

9) kemuadian, korang paste and save template.

10) nak tengok ?? tekan preview

apa macam ?? jadi tak ?? kalau tak jadi, mintak maap sangat-sangat. korang boleh search kat mana-mana untuk belajar. tutorials nie khas untuk kawan saya and also untuk korang-korang yang memang guna blogskins tapi korang mintak kawan buatkan or *fikir* ape-ape je lah. kalau tak faham, bagi tau saya tau. tinggalkan mesej korang kat ruangan komen atau chatbox saya. 

2/10/12

Comments

Most Viewed

Sambung Belajar

Selesai Divaksin

Memories of 2018